Als je terugkijkt naar oude foto’s waar er nog met een rolletje gefotografeerd werd, was fotograferen met tegenlicht niet te doen. Tegenwoordig doen we dit heel anders en kan tegen het licht in fotograferen interessante foto’s opleveren. Hoe kan dit?
Met de zon mee
Vroeger kon je het beste met de zon mee fotograferen. De technieken waren uiteraard nog lang niet zo goed ontwikkeld als tegenwoordig. Ook was met maken van en ontwikkelen van foto’s een dure aangelegenheid. Met de zon mee fotograferen vergrootte de kans op geslaagde foto’s. Uiteindelijk was het simpelweg de veilige keus waarbij er voldoende licht op het onderwerp komt zonder dat er veel tegenlicht op de lens valt.
Ook nu kan het nog steeds lastig zijn om tegen de zon in te fotografen. Alleen helpen de nabewerkingsprogramma’s, zoals lightroom, photoshop of darktable ons om deze lastige omstandigheden naar onze hand om te zetten.
Waarom fotograferen met tegenlicht
Als het zo lastig is om tegen het licht in te fotograferen, waarom zou je dit dan blijven doen? Om daar het antwoord op te geven neem ik jou mee in een paar voorbeelden.
De eerste voorbeelden staan hieronder. Bij de vrolijke foto van paardenbloemen in de wei, heb ik de zon in de rug gehad. De tweede foto is van een ander moment met dreigende luchten en felle opklaringen. Hier kijk je recht richting de zon die zich schuilhoudt achter de wolken
Het eerste verschil is hier de sfeer die compleet verschillend is. Uiteraard heeft dit ook te maken met het weertype. Doordat je bij de eerste foto alles ongeveer evengoed belicht is de foto redelijk ‘saai’. De tweede foto heeft veel meer dynamiek in de foto. Hoe dit komt? Door het tweede belangrijke verschil, is het contrast. Op de eerste foto ontstaat het contrast door het kleurgebruik. Op de tweede foto is het contrast tussen het onderwerp en de achtergrond groter. Dit helpt bij het verduidelijken van je onderwerp. Nog een voorbeeld hieronder.
Landschappen en licht
In de twee foto’s in de alinea heb je al een duidelijk voorbeeld kunnen zien wat de richting van het licht doet bij één onderwerp. Werkt dit in landschappen ook zo? Ja! Ook hier heb ik weer twee foto’s erbij gepakt waarin je dit verschil goed kunt zien.
De zon schijnt in deze foto van schuin achter mij richting het landschap. Het is echt een schitterend gebied hier, alleen komt het op deze foto niet helemaal lekker naar voren. Hoe komt dit? Dat zal ik je vertellen.
Zon in de rug
Gelukkig heb in nog wel iets aan contrast in deze foto doordat de bomen aan één zijde worden aangelicht. Verder is er een duidelijke vlakverdeling in drie-en. De voorgrond met de planten, in het midden de bomen en bovenin uiteraard de lucht. Alleen spreekt het niet heel erg aan. Het onderwerp ontbreekt, alles is het onderwerp. Het kronkelende water, de bloeiende grassen de bomenrij en zelfs de lucht vragen om aandacht. Zo blijf je niet naar naar de foto kijken omdat je niet weet waar je kijken moet. Hoe anders is het op de volgende foto.
Tegenlicht
Het gaat bij de volgende foto niet om een schitterend landschap, maar wat tegenlicht in een foto kan doen. Ook deze foto is gemaakt in een Drents beekdal, alleen zie je de beek niet op deze foto. Toch is het veel interessanter om naar deze foto te kijken.
Zo is er veel meer contrast in de foto. Op deze manier zal je oog veel meer door de foto heen willen kijken. Beginnend aan de linkerkant bij de zon en zonnestralen, om vervolgens tegen de klok in over het aangelichte veld met dampende mist te kijken en bij de boom rechts te eindigen. Alleen eindigt je blik hier niet. Doordat de rechterboom een beetje naar links leunt wordt je oog gestuurd naar links daar waar de zon is. Zo kun je blijven kijken naar deze foto en vallen je steeds meer zaken op.
Wat doe jij straks?
Nu je in deze voorbeelden gezien hebt wat tegenlicht in je foto kan doen. Ga jij straks ook tegen de zon in fotograferen of heb ik je nog niet overtuigd? Neem dan snel een kijkje in mijn portfolio of laat het mij weten op mijn Instagram-account: @_drenthograaf_
Groeten Drenthograaf